Maailma oli minulle hymyilevä aurinkosade,huomasin.Iloiseksi tekee jo se,kun saa haaveilla vierellä nukkumisesta,muutamasta sanasta mikä kertoo siitä että nyt on kaikki hyvin.Ja kuuluu hyvää,pelkästään hyvää.Se vihreä,raitainen puku oli kamala siinä pyöreässä Tohtori Sykerö-ruumiissa,puuttui enää kiiltävät kasvot ja muutama valkoinen parransuikale.Poika olisi ollut uskottava,edes jossakin ja omalla alallaan,saisi lakata aiheuttamasta turhaa verenpainetta elämäni yövalolle.
Ansaitsisin Nobel-palkinnon,tai mikä parempaa,ehkä Jussi-palkinnon,kun jaksoin olla eilen niin hymyilevä ja sosiaalinen.Mitä vanhemmaksi tulen,sen syrjäytyneemmäksi itseäni muokkaan,kymmentalvisena melkein hyppäsin tuntemattomien tyttöjen syliin vain kertomaan että isi solmi pikkuveljen yöllä lakanoilla kiinni sänkyyn,ihan tosi,tosi kuin vesi ja se on tosi tosi se.Mutta palatakseni alkuun,on mukavaa olla ihminen ja kanssakäymisessä ihmisen kanssa.
Kouluviikolla epäilin taasen,mihin olen ryhtymässä.Kyllähän minä siitä välitän,kuinka vanhuksille käy,kun he makaavat 24 tuntia päivittäin sängyssään eivätkä ylety yöpöydällä olevaan mehumukiin ja joutuvat nukkumaan sänky virtsassa ja muissa eritteissä,kyllä minä haluan että heillä olisi parempaa.Minua on turha siihen surmanloukkoon houkutella koirankekseilläkään.Ja kyllä minä haluan,että lapsi saa kaiken mitä tarvitsee ja saa ne oikeat vaikutteet ja oikeanlaisen moraalin itselleen kuin oltava onkin ja että nuoret eivät tukehdu masennukseensa ja yksinäisyyteensä,kuin kärpäset lattialla lojuneeseen siirappiin,makeasti kärsien.
Mutta hieroja,sehän olisikin kiva,poikaystävänikin sanoisi,että minun tyttöystäväni,vaimokkeeni onkin hieroja ja minä naksauttaisin hänen selkänsä siihen kuntoon että se ei narisisi eikä kitisisi enää mihinkään aikaan vuodesta.Mutta odottakaapas,kun saan nämä opinnot altani,sitten häneltä kysytään uudestaan ja hän voi vastata että "Tiiasta tulee teatteritaiteiden (tai kuvataiteiden) maisteri." ja minä olen niin polleana kuin polleata nyt vain voi olla.
Se mitä opiskelee,sen on kuulostettava hienolta,se mikä on,sen on kuulostettava hienolta. "Tiiahan on hierojana tuolla juuri avatussa hemmottelutaivaassa ja viikonloppuisin se käy kaupunginteatterilla katsomassa miten hommat edistyvät uuden näytelmän kanssa." Kröhöm,kröhöm.